jueves, 10 de enero de 2008

Continguts lliures

El concepte de probabilitat envolta les nostres vides d’una manera molt més que considerable.

La fan servir:

1-Els nostres polítics quan prenen decisions, encara que només sigui per intuir si seran o no elegits.
2-Nosaltres a l’hora de decidir el nostre futur, de triar parella.
3-Els homes del temps per fer les seves prediccions.
4-Els economistes i la gent de negocis a l’hora de decidir actuacions.
5-Està en la base de la física quàntica, que no és ni més ni menys que el millor model que tenim fins al dia d’avui d’explicar el nostre món.
6- I desgraciadament no la fem servir quan arriba Nadal a l’hora de comprar loteria.
7-Etc, etc.

Per la qual cosa creiem que el sistema educatiu i les matemàtiques en particular hauriem de fer el possible perquè conceptes com aquest i les seves implicacions fossin coneguts per la majoria de les persones.

Llenço un petit gra de sorra en aquest sentit oferint una plana web, www.lagares.org/matematiques/probabilitat/daus/Daus.html on hi ha una petita aplicació (Applet Java) on es tracta d’explicar aquest concepte amb l’exemple de la tirada d’un dau. Vaja, que si diem que la probabilitat de sortir un 4 al tirar un dau és 1/6 no vol dir que de cada 6 tirades ha de sortir necessàriament un 4. Aquesta mena de creences porta a coses tan curioses com que vaig preguntar als meus alumnes que si els oferien a la loteria de Nadal participacions del 00000 i del 43578 tots em van contestar que comprarien del segon que segur que tocava més.

A part d’això també ofereixo un petit document www.lagares.org/download/Probabilitat.doc on s’explora amb més aprofundiment i s’estudien més implicacions d’aquest concepte i d’altres qüestions relacionades.

Tot i aquesta llarga introducció, el motiu d'aquesta entrada no era exactament parlar de probabilitat (no us descuideu de visitar el primer link). El motiu real d’aquest missatge és incidir en una idea, que sempre que podia, feia sortir quan era coordinador de l’Àrea TIC de Girona sobre el programari lliure. Això que diré no és que pensi que sigui ni molt menys idea meva, però si que penso que tots hauríem d’anar-hi insistint, per la qual cosa m’atreveixo a fer-ho.

El que penso que és més important del Programari Lliure és el fet de que són coses fetes per molta gent i posades a l’abast de tota la gent. Jo en diria compartir, o bé, entre tots ho podem fer tot. Això no és ni molt menys exclusiu del programari lliure, perquè no ho podem fer amb els exercicis, els apunts, els dibuixos, les cançons, les partitures, els vídeos, les bones idees que hem tingut fent classe, els cursos per al Moodle, etc, etc, Per què en lloc de comprar uns llibres a unes editorials que valen molts diners, no els fem els profes, cadascun un trocet?. No podria sortir un llibre millor i més barat que els que ens ofereixen les editorials?

No vull dir ni molt menys que això no es faci. La web XTEC és una enorme biblioteca amb molts de recursos fets per profes oferts a tothom. Al llarg i ample de la WWW (valgui la redundància) hi ha moltes planes amb molts recursos molt i molt interessants, però suposo que el prec d’aquest missatge és potser tractar d’estimular a tots nosaltres (el professorat) en aquesta cultura,
ja sigui amb:
1- La “prèdica i mostrant exemples”.
2- Amb cert compromís adquirit a l’hora d’oferir la feina de mestre o professor.
3- Valorant aquesta mena de treballs en els diferents concursos del Departament (per quant una publicació en web tindrà un valor com ho pot tenir una publicació en paper amb ISBN, què deu voler dir això?).
4- Donant a conèixer aquesta mena de treballs.
5- Creant canals de compartició d’experiències.
6- Fent grups de treball per la creació de materials.
7- Les llicències d’estudi, projectes a càtedra, qualsevol cosa a càrrec del Departament que reverteixi a tots plegats.
8- etc, etc.

Bé un cop dit això que fa temps tenia ganes de dir m’acomiado desitjant-vos bon any i oferint-vos de nou la meva plana, www.lagares.org, on apart del que us he exposat al principi hi podeu trobar molts més recursos didàctics de matemàtiques i d’altres assignatures, en especial d’educació especial fruit de més de vint anys de passsar-m’ho bé amb els alumnes i els ordinadors.

Cordialment.
Jordi

Nota 1: Ara que es parla molt d’educació, els seus resultats i de les tic a l’escola, hi ha una experiència molt instructiva que és, deixar els alumnes en una aula d’informàtica que facin el que vulguin. Un llibre ja força antic, “Divertim-nos fins a morir” (Neil Podsman) que parla del món de la televisió, mostra la seva plena vigència en l’actualitat.

Nota 2: Algú pot pensar que un escrit sobre programari lliure porti un document en Word sigui una incongruència. La raó és que és un escrit bàsicament matemàtic i cal escriure-hi moltes equacions matemàtiques i l’editor de l’Open Office diria que no sap fer el que pot fer el del Word. Es podria haver exportat el document al format de l’Open Office, en cas d’haver-ho fet es perderia la capacitat d’editar les equacions matemàtiques. De tota manera el document es pot obrir perfectament amb l’Open Office en cas de no disposar del Word.

Nota 3: El recurs sobre probabilitat que presento al principi està pensat sobretot per fer-lo servir en sistemes informàtics tipus Kit Internet a l’Aula, ordinador amb accés a internet connectat a un canó.