sábado, 12 de junio de 2010

Exemples concrets d'ús de la PDI (4)

Curs: Diria que pot anar bé a tots

Assignatura: Matemàtiques, Ciències, Llengües, ...

Tema: Pot anar bé a molts

Fa temps vag presentar un video on s'explicava el funcionament i propòsit del programa Pissarra. Podeu veure el vídeo i un breu manual del funcionament del programa aquí. La primera versió beta del programa la podeu descarregar aquí.

Aquest programa permet fer explicacions i/o veure processos, com per exemple la resolució d'un problema de matemàtiques, física, química, l'anàlisi d'una frase, etc. y penjar el resultat a internet de forma molt senzilla. Ho fa de manera semblant a gravar un video amb algunes avantatges i algun inconvenient. Aquest programa està en fase de millora, com totes les coses, i en aquest moments ja pot oferir un servei que els alumnes consideren força útil. La prova està en que quan els penjo una resolució d'un problema, s'estimen més que ho faci així que no en un escrit tradicional.

Perquè poso aquest post aquí? perquè per poder fer-lo servir cal fer-ho amb una PDI o un Tablet PC.

Més que moltes explicacions el que poso aquí són uns quants exemples. Per poder veure-ho cal tenir Java instal.lat.

Curs: 3 ESO
Assignatura: Matemàtiques
Tema 4: Sistemes d'equacions
Tema 1: Els nombres i les utilitats - Examen
Tema 3: L'equació de segon grau, fórmula per resoldre-la: exemple d'aplicac...
Tema 3: El llenguatge algebraic. Equacions - Examen

Curs: 2 ESO
Assignatura: Matemàtiques
Tema 5: Resolució d'equacions amb una incògnita i de primer grau
Tema 5: Resolució de problemes amb equacions d'una incògnita i de primer grau

jueves, 10 de junio de 2010

Exemples concrets d'ús de la PDI (3)

Curs: 3r ESO

Assignatura: Matemàtiques

Tema: Probabilitat

El concepte de probabilitat pot ser una mica fugisser. Aquesta plana sobre la experìència aleatòria de llençar un dau a lo millor pot ajudar-nos a caçar-lo.

Es pot dir als alumnes que hi "juguin" i/o es pot fer-ho tots plegats a la classe amb l'ajuda d'un KIA o millor una PDI. Es pot fer que un alumne tiri un dau i un altre vagi entrant les dades clicant a la pantalla.

Per aprofondir sobre el tema hi ha una altra plana web sobre la experiència aleatòria de llençar dos daus. Aquí el càlcul de la probabilitat de que la suma sigui un cert número pot ser un pel més complicada. La web mateixa, fent la experiència, ens va mostrant les probabilitats. També nosaltres amb l'ajuda d'un programa que permet escriure en la mateixa pantalla com, PintarEnPantalla, o el mateix de la PDI, en la Smart es fa senzillament pintant amb els llàpissos que porta incorporats, podem explicar el perquè de les diverses probabilitats. En aquest dibuix és mostrat el resultat.

El programa Pintar en Pantalla té la gràcia de que si no es disposa d'una PDI, permet assenyalar i escriure en qualsevol pantalla de qualsevol ordinador i/o canó. També té altres prelacions com mesurar longituts.

Val a dir que quan he fet el tema de probabilitat amb els alumnes, per cert el primer tema que he aconseguit amb els alumnes de tercer poder-lo començar desde el principi sense idees prèvies, el resultat de l'examen ha estat el millor de tot el curs, pràcticament ha aprovat les dues classes que tinc. No sé si gràcies al que os acabo d'explicar o perquè era un tema que no en sabien gaire res prèviament ;-)

viernes, 4 de junio de 2010

Substituir [ PDI + ordinador del Professor] per un ordinador amb pantalla Tàctil

Jo fa anys, com tenia ganes de poder tenir una PDI, vaig fer l'experiment amb un Tablet PC que via VNC controlava l'ordinador que enviava la imatge al projector. Aquest invent té l'avantatge que com el Tablet es connectava via WiFi no tenia l'inconvenient de cables endollats i es podia fàcilment passar per la classe als alumnes, sempre hi quan no caigués a terra ;-)

El meu coordinador d'informàtica fa temps que va el darrera de provar les tauletes tàctils, sense cables que fan la mateixa feina. Aquesta configuració a sobre té l'inconvenient de no veure a la tauleta la pantalla i jo li dic que li deixin provar, però en principi m'ho miro amb escepticisme.

En resum, m'agradaria dir el que jo penso que és una de les diferències principals d'una PDI y un canó amb pantalla controlats amb ordinador (El que es deia un KIA, Kit Internet a l'Aula), és la mateixa diferència entre un cantant i un discjockey tancat a una cabina. Quan fem servir una PDI actuem sobre el que expliquem i el que escrivim, l'atenció dels alumnes està en nosaltres, en la nostra ma (en una pissarra normal, el guix). En canvi quan fem servir un ordinador a part, ja sigui amb teclat i rata, o escrivint-hi, els alumnes no saben on han de mirar, si a nosaltres, a la rata, al teclat, al nostre ordinador, a la pantalla,... el nostre cap va boig mirant la pantalla de l'ordinador, la pantalla del canó i els alumnes.

Si el problema és el preu, crec que una PDI MIMIO ja comença a tenir un preu de l'ordre d'un tablet, tot i que he vist que els tablet netbook ja comencen a ser força barats.

Espero haver-me sabut explicar una mica.

jueves, 3 de junio de 2010

Exemple concret d'ús de la PDI (2)

Curs: 2n ESO

Assignatura: Matemàtiques

Tema: Funcions

Estem a la introducció de les funcions matemàtiques, funcions lineals i veure'n alguna que no és lineal, com per exemple una funció de segon grau. Fem els exercicis del llibre del tema 9 (Editorial Barcanova).

Amb el programa Notebook corregeixo els exercicis com si ho fes en una pissarra normal. Amb el programa Funcions per a Windows (v:32 bits) (Nota: tot i ser un programa Windows funciona perfectament en la Linkat a través del Wine) també dibuixem les funcions i les enganxem en el Notebook.

Observem les avantatges de dibuixar les funcions amb un programa que s'hi dediqui, però no perdem de vista el fet de fer-ho a ma, fent la taula de valors, incidint en l'inconveneint de fer-ho així quan les funcions no són lineals.

La graella on dibuixem les funcions a ma ens la dóna el programa funcions mateix i la polidesa que ens dona la PDI i el fet de fer-ho així és molt millor que no el fet de fer-ho en una pissarra de guix.

Com sempre la feina es pot desar i penjar-la a internet perquè estigui a l'abast dels alumnes que no han pogut assistir, els que no han pres apunts, els que ho han fet, però volen recordar com ho ha fet el professor i a tothom que li pugui interessar.

Podeu veure el resultat aquí.